"Rikt liv med enkle midler" Arne Næss


fredag 12. september 2014

Endelig på ørretjakt igjen

Den første dedikerte fisketuren på lenge skulle vise seg å bli suksess. 
Været er for tiden strålende flott her på Sørlandet. Slik var det også i dag da jeg i 8-tiden satte kursen nordover fra Kristiansand for å prøve ut fisket innenfor Birkenes sine grenser. Bortsett fra en obligatorisk stopp på nærbutikken for litt sikringskost, gikk det unna oppover dalen. Tåka lå tjukk, men jeg hadde planer om å komme meg opp i høyden. Og rett før jeg tok til på de siste motbakkene skar jeg opp av tåkelaget. Det var kjølig i lufta og rennende fuktig i gresset. Jeg ruslet innover heia, delvis i grass og lyng, delvis over flotte svaberg. Etter en snau halvtime var jeg framme ved det ene av de to vanna jeg tenkte å prøve meg i. Jeg la umiddelbart merke til et vak midt ute på vannet. Lovende. Sammen med stadig synkende vanntemperatur skulle det borge for noe godt. Det som ikke var så gunstig var vindstilla. Mine sluker og spinnere ville nok skremme litt hver gang de plasket inn for landing.. Men det var bare å fokusere på det positive.
Det ble spinneren, en gullfarget Vibrax, som ble foretrukket i dag. Jeg startet langs grunnene på solsiden av tjønna. Uten hell. Av en eller annen grunn hadde jeg mest troa på de skyggefulle breddene på andre siden. Etter en stund stod jeg på nettopp den siden og plutselig var jeg i bunnen. Trodde jeg. Men det var ikke bunnen, det var fast fisk. Merkelig hogg, men jeg må ha stått litt i egne tanker, så det er ikke sikkert sena var helt stram heller. Uansett klarte jeg å få strammet sena i tide og etter litt kjemping ga fisken seg og jeg fikk den opp i myrkanten. Vekta var lagt hjemme, så jeg anslo ørreten å være ca halvkiloen. Moro! Det ble ikke flere denne dagen, men ett stykk feit ørret er mer enn nok for meg.
På vei til fiskevannet.

Myrene har begynt å få fine høstfarger. Her er det rome som dominerer.

Blikkstille vann.

Der satt den! En nydelig, feit ørret på rundt halvkiloen gikk på spinneren min. Ørreten fikk svømme videre etterpå.

Fint ved fiskevannet i dag.

1 kommentar:

  1. Flotte bilder og pen fisk! Det er ingenting som slår dette friluftslivet! :)

    SvarSlett