"Rikt liv med enkle midler" Arne Næss


søndag 14. april 2013

Snart slutt på årets fòring

Fòring av småfugl er en viktig og trivelig hobby som jeg legger min sjel i hver vinter. Nå har jeg holdt på siden oktober og ennå er det fullt trøkk. Men snart er det slutt for i år.
Dompap-hannen er trivelig å få på foringsbrettet. selv om den bruker like mye energi på å jage bort andre arter som på å spise selv...

Svartmeisen er fåtallig, men stikker jevnlig innom. Her i sitt rette element. I tillegg liker den fett og nøtter.

Denne helgen var det en flokk på drøyt 30 bokfink rundt foringsplassen min. Bokfinken liker best å plukke nedfallsfrø som har havnet på bakken.

Denne helgen var jeg innom hytta i Hornnes. Det er her jeg får flest fugl på foringen. Mens det hjemme er litt for åpent og dermed for lite beskyttelse, er det mer trygt på hytta. Dermed tør flere arter våge seg fram til godbitene jeg tilbyr. Hovedsaklig går det i solsikkefrø. I år har jeg nok brukt nærmere 70 kg. Men i tillegg forer jeg med jordnøtter og med egenmikset fettblanding bestående av flott matfett, rosiner, solsikkefrø, sesamfrø, jordnøtter og linfrø.
Nå slår mildværet inn for alvor, slik at jeg nå trygt kan la foringen ebbe ut for i år. Men det var sannelig godt med fugl nå. Talte over 30 bokfink på foringsplassen samtidig. I tillegg hadde jeg besøk av blåmeis, kjøttmeis, svartmeis, granmeis, dompap, gråsisik, grønnfink og bjørkefink.

2 kommentarer:

  1. Du tar utrolig pene bilder! Din blogg har alltid fine innlegger som liker jeg å lese. Ha en fin dag.

    SvarSlett