"Rikt liv med enkle midler" Arne Næss


tirsdag 2. april 2013

Liv på leiken?


April er kommet, men våren har det ikke. Noen turer til orrfuglens spillplasser nå i påskedagene har avslørt at det foreløpig ikke er stor aktivitet. På leiken hvor jeg ligger noen netter og observerer spillet hver vår, var det ikke mye spor å se denne tidlige morgenen. Sporsnøen har vært god i mange dager, så her har det ikke vært mulig å skjule sine sprell. På vei inn så jeg ingen fugl. På vei hjem - via en litt annen kurs - var det 5 orrhaner som lettet fra sine hvileplasser. Så fugl er det. I følge lokale er det færre enn før. Jeg vet ikke, siden jeg ikke har nok år på baken i dette området. Men kanskje har de rett.
Uansett: jeg kommer tilbake om et par uker, og da tror jeg aktiviteten har tatt seg opp. Gleder meg allerede til å nyte lydene av buldrende og sjoende orrfugl. Et nydelig hint av vår.

En orrhane har gått inn for landing på spillmyra.



Snart på tide å legge på kamuflasjeduken igjen.


Her har orren ligget en stund i dokk etter møkkmengden å dømme. Ikke langt fra spillmyra, dette.

Naturlig kunstverk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar