"Rikt liv med enkle midler" Arne Næss


søndag 30. januar 2011

Helleviga - en kystperle

Vest for Kristiansand, i Søgne kommune, ligger friluftsområdet som inkluderer Helleviga, Donevann og Romsviga. Helleviga ble i 1999 kåret til årets friluftsområde - og jeg gir gjerne min personlige toppkarakter til stedet.




Vanligvis bedriver jeg friluftsliv godt innenfor kyststripen - nærmere bestemt i de dype skoger. Men iblant får jeg et sug mot å oppsøke havet, horisonten og de nakne, romslige og frie svabergene. Det kan by på en utfordring å følge samme taktikk som jeg ofte bruker i mitt "skogsfriluftsliv" - nemlig å oppsøke områder på måfå. Kysten er dessverre kraftig påvirket av menneskelige inngrep i form av hus og hytter. Med dertil privatiserte hager og stengsler. Derfor kan det være lurt å lete opp de offentlig regulerte friluftsområdene - eller -parkene som de kalles. Friluftsparken i Søgne er en slik en. Helleviga syns jeg skiller seg ut som en ekstra flott plass. I selve Helleviga har Midt-Agder Friluftsråd tatt i bruk et tidligere kystbruk og laget sommercafe i væningshuset og naturskole i låven. Ei lita vik inn mot gården har en liten og svært barnevennlig strand. I le for vind fra alle kanter ligger en stor deilig grassplen med fastmonterte griller og benker. Inne i skogen rett ved gården er det en flott lavvoleir. Rundt i området går det flere idylliske stier. Noen inne i skogen, noen over svabergene og atter noen er gruslagte og gjør området veldig trillevennlig enten det er barnevogner eller rullestoler. Personlig liker jeg best å dra ut til Donestranda - ei lita laguneformet strand som er greit skjermet for vind. På svaberga rundt kan en virkelig nyte utsikten mot skjærgården og horisonten. Og her kan man virkelig få kjenne på vær og vind. Naturens råhet er ikke vanskelig å kjenne her. Heldigvis er friluftsområdet såpass stort at man her får en god naturopplevelse uten for mye støy fra omgivelsene.

Det var nettopp dette området jeg og jentungen besøkte en flott januarfredag. Det var strålende solskinn og nesten ikke vind. Det ble noen flotte timer der jentungen koste seg med lek på alle de islagte småpyttene og på stranda, mens jeg i tillegg nøt utsikt og ikke minst den herlige lyden av bølger som slår mot svabergene.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar