"Rikt liv med enkle midler" Arne Næss


lørdag 1. februar 2014

På beverjakt i dypsnøen

Beveren har hytta inn mot skogkanten i høyre bildekant.

Et enslig revespor følger bekken forbi beverhytta.

Utsikt over Mørkestøltjønna
Snøen ligger dyp over sørlandske skoger for tiden. Opp til halvannen meter selv her i kystnære Kristiansand. Det har gjort det umulig å kartlegge beverbestanden, et prosjekt som pågår i vinter. Jeg rakk å gjøre mye av jobben før snøen kom. Spesielt en av de aktive beverkoloniene har jeg hatt lyst til å følge med på framover. Denne uken bød på en mulighet til å besøke området. Jeg tok derfor skia fatt og stolpet meg innover skogsveien som nå var dekket av lett, men dyp nysnø. Vel framme ved beverens rike, var det ingen spor å se. Jeg syns matlageret så skrøpelig ut første gang jeg vår her inne i høst, og har regnet med at beveren har måttet ut og felle trær så lenge det vår mulig å holde ei åpen råk i isen. Fortsatt er det åpent vann i dammen den har demmet opp, men altså ingen spor. Bare et enslig revespor som går langsetter bekken. Sporene viskes fort ut av stadig snøfall og vind. Men likevel hadde jeg nok forventet å se spor. Jeg lurer virkelig på om denne kolonien overlever vinteren.Det blir spennende å ffølge med framover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar