"Rikt liv med enkle midler" Arne Næss


onsdag 29. august 2012

Et ekte hamskifte

Ordet hamskifte forbindes nok mest med den overførte betydningen om at noe gjennomgår store endringer. Har man øynene med seg i naturen, er det mulig å se hamskifte på ordentlig.


Jeg har tatt meg bedre tid på mine turer inn i naturen i det siste. Da oppdager jeg mange spennende detaljer. Som dette hamskiftet jeg kom over i ei helt vanlig myr i Birkenes. Det tomme skallet på bildet over er resultat av at en øyenstikkernymfe har gjennomgått et hamskifte og kvittet seg med det ytterste hudlaget. Jeg må si det er fasinerende å vite at det virkelig er mulig å krype ut av dette skallet og etterlate det like helt. Selv de seks beina har øyenstikkeren klart å krype ut av.

Kanskje er denne som har krøpet ut av hamen?
Padde


Hvitlyng er vanskelig å få øye på der den står, ofte enkeltvis såvidt over torvmosa. Men du verden for  et vakkert skue.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar