"Rikt liv med enkle midler" Arne Næss


lørdag 28. januar 2012

Nærkontakt med havørn

 Jeg har bodd langs kysten i noen år nå, men har stort sett holdt meg til ferskvannsfiske. Denne helgen var satt av til å endelig få testet sjøørrett-fiske. Men om det var tett snøvær, en kald bris eller rett og slett uerfarne fiskere som gjorde utslaget, vet jeg ikke. Men fisk ble det i alle fall ikke. Med god margin.
Derfor gikk det ikke så mange timene før jeg og mitt turfølge fant ut at det var bedre å søke le for vinden i ei skorte under ei furu og fyre opp bålet. Der ble vi sittende og prate vel og lenge, som villmarkinger flest gjerne gjør når bålet varmer godt.
Helt uventet dukket plutselig en stor siluett opp over furukrona vi satt under. Det var en diger rovfugl som seilte over oss i lav høyde. En kjapp kontrollsjekk med kikkerten levnet ingen tvil - det var en havørn. I flere minutter kunne vi nyte synet av ørna mens den fløyt på vinden og lot blikket sveipe over vika vi nettopp hadde fisket i.
Det er var første gang jeg har fått studert havørna på så kort hold - og det var en majestetisk opplevelse.






3 kommentarer:

  1. Ingen sjøørret her heller i dag, men jeg så også havørna her oppe hos meg. Majestetisk.

    :)

    SvarSlett
  2. Ja, det er virkelig flott å se slike store rovfugl i aksjon.
    For øvrig må jeg skryte av bloggen din - jeg oppdaget den ganske nylig - men er nå fast gjest innom. Inspirerende å lese de mange og gode turrapportene. Ikke minst alle de flotte bildene!

    SvarSlett
  3. Hvaaa? Ikke ei "fiskeskrøne" fra hverken Bjarne eller Lars Jøran etter en lørdag i villmarka?? ;)

    Øyvind B.

    SvarSlett