"Rikt liv med enkle midler" Arne Næss


søndag 6. september 2009

Barn på båltur

Èn positiv ting har alt gråværet brakt med seg; skogbrannfaren er lik null. Derfor har vi startet bålsesongen. Ungene elsker det!

Tur xx-09: Vi skriver 6. september og sommeren har sluppet taket. Det er forsåvidt vemodig, men som naturelsker skaper det også store forventninger. Høsten er nemlig den aller beste tiden å ferdes til skogs i.


Vis Kroktjenn i et større kart
Denne søndagen la det seg til rette for at jeg kunne få til en tur sammen med ungene (3 og 5 år). Begge var kjempeklare på forhånd og det skulle vise seg å bli en kjempefin tur. Været var helt perfekt med sol og varme. Eneste minus var ganske kraftig vind. Jeg har en forkjærlighet for de furukledte, slake skogsområdene øst for Oggevatn. Vi parkerte rett ved Langøya og gikk østover i slakt, myrlendt terreng. Ungene trenger ikke lange marsjer, derfor hadde jeg pekt meg ut et mål på kartet som bare lå en kilometer fra veien. Det lille skogstjernet Kroktjenn, 261 moh. skulle også vise seg å være en perle i virkeligheten. På en odde fant vi restene etter en bålplass, og etter litt opprustning og etablering av en vindskjerm, fikk guttungen som vanlig fyr på bålet med 1 fyrstikk. Vi grillet pølser, drakk solbærtoddy og spiste kjeks. Ungene koste seg veldig. De finner på masse aktiviteter selv. Spikking og saging med kniv og sag, plasking i vanndammer og ikke minst klatring i trær. Vi koste oss i noen timer før vi satte kursen hjemover. Jeg stoppet ved min faste sopp-plass og fikk høstet inn en ny dose med kantarell. Herlig!
Oppsummering:
Tid: Søndag 6. september
Sted: Oggevatn, Birkenes.
Hvem: Pappa, Erlend og Marie.
Vær: 19 grader, bris, sol.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar