"Rikt liv med enkle midler" Arne Næss


fredag 2. august 2013

Første møte med lundefugl

Skjøtselsgruppa i Norsk Zoologisk forening Sørlandsavdelingen dro i juni på studietur til Island. For min del bød turen på et første møte med den fantastiske lundefuglen.

Fra oppholdsstedet vårt i Dalvik nord på Island, dro vi med ruteferga Sæfari til den vesle øya på polarsirkelen; Grimsey. På denne øya var det for oss fugleinteresserte særlig to interessante arter. Den ene var snøspurv som var en karakterfugl i bebyggelsen ved havna. Den andre var lundefugl, som jeg endelig skulle få se med egne øyne. Vi hadde ikke så mange timene på oss på Grimsey og jeg var derfor litt spent på om vi ville rekke å oppleve lundefuglen. Men frykten skulle vise seg å være ubegrunnet, for bare et par hundre meter fra havna så vi de første lundene. De satt i berget i hopetall og var slett ikke vanskelige å få på fotohold. Det ble et par spennende timer i denne flotte fuglens selskap.







Snøspurv - karakterart på Grimsey.

Snøspurvens jakt på insekter blant løvetann var spennende å se på. Fuglen hang lenge stille i luften rett over blomstene og ventet på rett øyeblikk.

1 kommentar:

  1. Så flotte bilder!
    Lundefuglen er en av mine favoritter jeg håper å få se i "real life" en gang :)

    SvarSlett