"Rikt liv med enkle midler" Arne Næss


fredag 6. februar 2015

Skitur utenfor løypene

I dag lot jeg trikkeskinner være i fred og pusset støvet av fjellskia mine. Ingenting er som å lage sin egen låm i øde heiterreng. Jeg satte kursen for Bjorvannsheia i Birkenes kommune like etter sola hadde stått opp.
Jeg startet ved Steane ved Bjorvann og gikk til Tonesal og dreide vestover inn i Risdalen. Mildvær og sol hadde ikke nådd hit ennå.

Lia til venstre for bekken er fredet. Risdalen naturreservat inneholder mange naturperler. I bekken streifer en bever innom år om annet. Men i vinter har den holdt seg borte.

Jeg fulgte traktorslep opp de verste bakkene. Her hadde det faktisk vært folk på ski for ikke mange dagene siden.


Spor etter rev var det mye av. 

Musespor i store mengder var det.

Jeg trenger hjelp til å tyde disse spora. Ekorn? Mår?
Tyribål med skaukaffi var dagens høydepunkt.


Her er det trolig orrfuglen som har vært kort nedpå. 


Det var fint å gå på ski over Bjorvannsheia. Terrenget består av slake fururabber med noen større myrer. En flott gammel furu står til venstre i bildet.

Dette er nok det eldste eksemplaret på Bjorvannsheia. Se den flotte, vridde stammen.

2 kommentarer:

  1. Går det an å gå utenom løyper :) - Flott tur du hadde ser jeg

    SvarSlett
  2. En fin og inspirerende blogg :) Jeg prøver selv å komme meg ut så mye som jeg kan, og når det skjer prøver jeg også å blogge om det :) Fint å lese om andres erfaringer også :) Her er min blogg http://kelene.nu/om-meg/

    SvarSlett